Tilsynsrapport for Daginstitutionen Elverhuset - februar 2025
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den to-årige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: Elverhuset er en kommunal daginstitution, der er en del af klynge E sammen med dagtilbuddene Naturhuset Spirerne, og Børne- og kulturhuset
Forældresamarbejde: Klynge E har en forældrebestyrelse. Elverhuset har en kontaktforældregruppe
Deltagere ved tilsynsdialog:
Tilsynsførende Susan Blaabjerg
Klyngeleder og pædagogiske Annette Skinnebach Nielsen
Fagligt fyrtårn Laila Andersen
Sprogvejleder Betina Kock Hansen
Sprogvejleder Diana Vindt Schmiegelow
Sprogvejleder Marianne Søndergaard
Sprogvejleder Malene Pryning
3. Samlet konklusion på tilsynet
Tilsynsdialogen har ikke givet anledning til bekymring.
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Her kan du læse fokuspunkter for Daginstitutionen Elverhuset.
5.
Bemærkninger med relevans
for tilsynet
Intet generelt at bemærke.
6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)
Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.
Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.
7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis
Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:
Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Den pædagogiske leder har haft fokus på at styrke medarbejdernes kompetencer, og en stor del af personalet har således deltaget i kommunens uddannelser for sprogvejledere og faglige fyrtårne. I dagtilbuddet er der en kultur for, at medarbejdere, der har været på uddannelse og kurser, efterfølgende holder et oplæg på dagtilbuddets læringsmøder, hvor de formidler, hvad de har lært, og hvordan det kan bidrage til at understøtte den pædagogiske praksis i dagtilbuddet. Dette fokus på at opkvalificere medarbejdere har bidraget til, at dagtilbuddet nu har mange kompetencer i huset, herunder en fungerende sprogvejleder på hver stue samt et fagligt fyrtårn, der dækker hele huset.
De interne ressourcepersoner understøtter deres kolleger i den daglige praksis med for eksempel sprogarbejde. Derudover har lederen en opmærksomhed på at inddrage de interne kompetencemedarbejder i at faciliterer læringsmøder og læringsdage i dagtilbuddet hvor der er relevant.
8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring
Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, så alle børn trives og udvikler sig.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.
Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.
8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har ikke koblet læreplanens emner til de forskellige KIDS-items i arbejdet med aktionslæring. De er efterfølgende blevet opmærksomme på sammenhængen mellem læreplanen og KIDS, og derfor har dagtilbuddet nu fokus på, hvilket læreplanstema, der arbejdes med, når de udarbejder nye aktionslæringsmodeller i forbindelse med arbejdet med at udvikle den pædagogiske praksis. Dette skal gøre sammenhængen synligt for alle medarbejdere og bidrager til at øge kendskabet til indholdet af læreplan.
8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet planlægger indholdet af den pædagogiske praksis med afsæt i et fælles tema for hele huset, som tilpasses den enkelte børnegruppes behov og interesser, med LAHOPL som ramme (Lange Autentiske Projekt Læringsforløb).
Planlægningen af temaerne foretages af en arbejdsgruppe, der består af personale fra de forskellige afdelinger i dagtilbuddet. Temaet har en overordnet aktionslæringsmodel for hele dagtilbuddet, der evalueres på læringsmøderne hver anden måned. Denne systematik sikrer, at der er fokus på læreplanens mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring, og at der identificeres de nødvendige justeringer i læringsmiljøet for at give børnene de bedste betingelser for læring. Samtidig sikrer systematikken, at dokumentationsindsamling og evaluering indtænkes allerede i planlægningsfasen.
Derudover har dagtilbuddet et stort fokus på at inddrage data, herunder også børnenes ”stemme” i forbindelse med justeringer af det pædagogiske læringsmiljø. Et eksempel på dette er, at de tematiske legezoner ændres, hvis personalet observerer, at børnene igennem en længere periode ikke anvender dem. Herefter går personalet på opdagelse i, hvad børnegruppen pt. er optaget af, og indretter legezonen, så den bedre understøtter denne interesse.
8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har et stærkt lærende arbejdsfællesskab. Dette ses blandt andet i måden, hvorpå de interne ressourcepersoner understøtter deres kolleger i den daglige praksis samt faciliterer læringsmøder og læringsdage i dagtilbuddet med fokus på at udvikle praksis og uddrage organisatorisk læring fra de indsatser, der igangsættes i dagtilbuddet.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet udarbejder sprogvurderinger på en kompetent måde, hvor dagtilbuddets sprogvejleder understøtter deres kolleger ved behov. Derudover indgår sprogvejlederne i et netværk med den kommunale sprogkonsulent, hvor der løbende følges op på spørgsmål om temaer vedrørende sprogvurderinger.
9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har en fast procedure, der sikrer at sprogvurderinger gennemføres som planlagt, at der udarbejdes skriftlige fokuspunkter for de børn, hvor en sprogvurdering har vist, at de har behov for en understøttende indsats, samt at alle forældre tilbydes vejledning i, hvordan de selv kan understøtte deres barns sproglige udvikling.
9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Der er ingen børn i 30 timers sprogstimuleringstilbud i Elverhuset.
9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet arbejder målrettet med at realisere den kommunale sprogstrategi, når de tilrettelægger LAHOPL. De anvender data fra sprogvurderinger til at fastsætte læringsmål, og når de arbejder med at forandre de fysiske læringsmiljøer, så de bedre understøtter børnenes behov for visuel understøttelse som et redskab til at arbejde med sprogudvikling hos børnene.
9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har gennemført en vurdering af deres sproglæringsmiljø, hvor hele personalegruppen har været involveret. Dette har givet personalet indsigt i, at dagtilbuddet har gode tematiske legezoner, der understøtter den sproglige udvikling, eksempelvis via greb fra early literacy. Personalet har god opmærksomhed på at inddrage alle børn i dialoger over flere led, hvilket spiller en vigtig rolle i forhold til at understøtte den sproglige udvikling.
Derudover har sproglæringsmiljøvurderingen givet personalet indsigt i, at de med fordel kan arbejde med at skabe flere nuancer i det sprog, børnene er omgivet af, samt hvordan personalet kan bidrage til at udvide og udvikle børnenes leg.